torsdag, augusti 30, 2012

Rhodos - en välbehövd semester

Sällan har jag tyckt att det varit så skönt att åka på semester, sällan har jag längtat så efter att bara göra ingenting. Vår vecka på Rhodos kom därför att bli perfekt. 46 grader i skuggan när vi landade gav förstås känslan av att gå rakt in i en vägg när vi steg ur planet, men så snart vi nådde hotellet (efter 15 minuter) och knatat ned till stranden, var värmen inte alls besvärande. Dag 3 förärades vi dessutom med en härlig bris, som beslutade sig för att stanna ända tills dagen för hemresa. På grund av fantastiskt bra flygtider blev det hela 8 dagar på resmålet, men om någon hade sagt att vi varit borta i 2 veckor hade jag enkelt trott på det. 8 längre och mer avslappnade dagar har jag aldrig varit med om förut. Återigen hade jag tur att jobbet höll sig i schack och jag kände mig verkligen ledig - för andra semesterveckan i år! Bara familjemys och ha det bra-känsla, massor av böcker på stranden och galet crazy upptåg till havs. Martin och barnen testade på "soffan", som David drömt om sedan Mallorca förra året, då vi tyckte att han var för liten. Två gånger hyrde vi även vattenskoter och oj, så kul vi hade. Martins skoter, som visade mph, trodde mig inte när jag sa att jag och Sanna kört i 78 km/h, men han blev snart övertygad. Vid nästa hyra var det dags för David att åka med mamma och han gjorde stora ögon när han sa att jo, pappa - det stod faktiskt 79 på displayen! Första gången ville David absolut åka med pappa, men när han såg att även mamma kunde gasa på, ville han förstås prova att åka med mig nästa gång. När jag dessutom sladdade upp en hel ocean av vatten över solbadande stekare på madrasser, trodde han inte sina ögon. Gapskratt och bonuspoäng till mamma förstås! Naturligtvis fick barnen prova på att köra själva, med mig och Martin bakom sig, och allt annat än full gas var inte att tänka på. Snacka om adrenalinkick! Kul hade vi och visst kommer det att bli vattenskoter igen. Ja, vi hade verkligen en underbar vecka och Rhodos måste absolut rekommenderas. Mitt senaste besök var 1989, men faktum är att ön inte alls kändes överbefolkad som andra turistmål, och faktiskt lyckats behålla en hel del av det genuint grekiska.

Men fy skäms för solstolskillen som inte tog betalt av grekerna själva, men dagligen stod och väntade på var turist - föga förvånande att landet står inför konkurshot och jag lovar att detta inte var det enda under veckan som bekräftade att grekerna inte är ett dugg intresserade av att själva lösa sin situation. Hoppas faktiskt att de blir utslängda ur EU snarast, dags för dem att vakna upp och lära sig ta ansvar för sin egna situation.












2 kommentarer:

MOLLES BLOGG sa...

Var bodde ni? Vi var ju på Rhodos men tyckte det var alldeles för turistiskt och All Inklusive hotellen hade slagit ut vanliga restauranger m.m
Kram

Angelica sa...

I Kallithea. Tog man strandpromenaden bort från hotelljättarna låg det jätte många mysiga små grekiska restauranger med härlig utsikt över Medelhavet. Fanns inte alltid det som stod på menyn, men det som erbjöds var i alla fall gott och "äkta" grekiskt.