torsdag, augusti 30, 2012

Våra födelsedagsbarn

Sommarlov innebär ju årligen tre gånger födelsedagskalas i familjen Johansson/Eriksson. Först ut var David den 24 juni, som i vanlig ordning beställt jordgubbstårta. "Två vill jag ha, mamma", så visst, det fick det ju bli. Dessutom hade mormor bakat kakgubbe, som danska traditionen bjuder, och oj så smaskig den var. Faktiskt mycket bättre än den min mormor alltid tog med till mitt kalas som barn. Var förstås en nöjd kille som kröp ned i sängen efter en lång dag, förmodligen mest nöjd över biljetterna till Supermatchen.






13 juli var det dags för Martins stora dag - i år extra stor, eftersom siffrorna hamnat på 40. Hela våren har min käre make velat fram och tillbaka om den stora festens vara eller icke vara, en resa till varmare breddgrader och diverse andra förslag, för att slutligen bara konstatera att nej, jag vill inte göra något särskilt. Då blev det förstås för mig att smida i det fördolda och plötsligt var det ordnat med både fest och resa! På födelsedagen bokade jag in snickare, som kom redan i ottan. Hela natten dessförinnan hade jag frenetiskt tapetserat klart inne i stugan och kände mig supernöjd över att inte behöva lasta över det ansvaret på pappa (min master tapetsör!) när de dök upp vid 9-tiden. Fortfarande intet anande, men glad över att några hittat honom (trots att han meddelat att han skulle befinna sig på hemlig ort!), mumsades det frukost på en av stugaltanerna. Strax var även Martins föräldrar på plats, hans syster och oops... hans kollega! Vad faan..., utropade han, men tycktes fortfarande inte fatta någonting. Snart var hela trädgården full av familj och vänner, som tagit dagen i anspråk för att bjuda Martin på årets present - en fixardag i stugan. Allt som blev gjort denna dag kan jag fortfarande nästan inte förstå, men oj, vad skönt med all er hjälp! TUSEN TACK alla som dök upp och hjälpte till - ni gjorde ett fantastiskt jobb och gav både Martin och mig en dag vi sent kommer att glömma. Vilka vänner - tack för att ni finns! 2 dagar senare kunde vi med gott samvete lämna stugbygget för ett annat semesterparadis - Rhodos (separat inlägg kommer att följa). Ska försöka få tag på bilder från Martins stora dag - hade fullt upp med att fixa, dessutom med ösregn som motarbetare, så fotandet överlät jag åt andra.

Tidig morgon direkt efter nattlig hemkomst från Rhodos var det dags att köra Sanna till andra ridlägret på Stall Tofta. I ett helt år har hon sparat varenda krona för att kunna förverkliga en andra lägervecka och tyckte som vanligt att det var värt vartenda krona, 3500 för att vara exakt... När lägret var betalt var det förstås lägligt att fylla år dagen efter avslutad lägervecka och kunna önska sig medel inför nästa års läger... Födelsedagen tillbringades i Falkenberg, där David skulle springa lopp. Sen ankomst gjorde tyvärr starten väldigt stressig, varpå skorna glömde att knytas... En tredjeplats utan någon som helst träning de senaste 6 veckorna gjorde honom ändå nöjd och glad - när han dessutom fick syn på mormor och morfar utmed banan var förstås lyckan total. Efter loppet överraskade mormor och morfar med tårta på mysigt café. Därefter blev det lunch vid havet och ett snabbdopp i det inte alltför varma havet. Lagom till att vi skulle säg hejdå för dagen, drog det inte häftiga vindar och ett därpå följande sällan skådat regnväder. Hemresan tog extra tid på grund av hemsk trafikolycka på E6:an, men väl hemma fortsatte firandet med farmor och farfar. Och tur var det minsann att vi styrt kosan till Falkenberg - där hade vi strålande sol hela dagen, medan Nödinge mest bjudit på regn. Kändes konstigt när vi kröp till sängs på kvällen - en tonåring i huset - hur gick det till? Vart tog tiden vägen? Vår lilla, fina tjej har plötsligt blivit stor. Grattis gumz!





















Inga kommentarer: