onsdag, oktober 21, 2009

Bara en tanke...

...tänk att så många människor inte inser att delad glädje är dubbel glädje. Kan verkligen inte förstå hur människan kan låta missunnsamheten få fäste, att välja att inte glädjas när någon annan lyckas, når framgång eller kanske bara mår bra. Vad jag hatar denna svenska avundsjuka.

Får mig att tänka på Liten Tinglas underbara stämpel, Njut av varje ögonblick. Livet är för värdefullt för att inte ta tillvara på. Det är en tanke som blivit än mer påtaglig hemma hos oss sedan Helena dog, även om jag faktiskt tycker att vi alltid varit bra på att njuta.

Men för att kunna njuta av varje ögonblick måste du också kunna älska din nästa. Då funkar det inte att vara avundsjuk, komma med skitsnack eller fara med osanningar. Den enda tillvaro du förpestar är förmodligen dessutom endast din egen.

Försökte för ett tag sedan uppmuntra en av naturen missunnsam människa. Resultatet av detta blev en smått häpnadsväckande historia, så osannolik att den, när den berättas, känns uppdiktad. Har funderat på hur något positivt kunde resultera i ett känslomässigt kaos och har helt enkelt dragit slutsatsen, att när människan omger sig med alltför negativa tankar och ständigt känner avundsjuka inför allt och alla, blockeras allt vad positiv anda heter. Man har pratat så mycket skit, så att man har svårt att se positiva ord för just vad de är: positiva. Det är så tragiskt och än värre är att dessa människor uppfostrar barn i samma anda. Och så undrar man varför det inte är fred på jorden?!

Ja, vänner... vad ska man säga? Tack för att jag får glädjas med er och dela er sorg. Och tack för att ni glädjs med mig och tröstar mig när jag är ledsen. Låt inte andras tillkortakommanden förpesta er tillvaro.

Inga kommentarer: