måndag, januari 07, 2013

Förkylt slut på 2012

Vaknade halv fem på juldagens morgon med halsont och täppt näsa. Tog mig nedför trappan och skedade motvilligt i mig lite honung av den hälsotyp vi fått i present av Martins föräldrar på julafton. Blä, gillar verkligen inte honung, men kanske gör det gott, tänkte jag innan jag kröp till sängs igen. Vaknade om möjligt i ännu sämre skick någon timme senare, åt lite mer honung, packade bilen och körde sedan mot Värnamo för julfirande med mamma, pappa, syster och familj. Trots ett fruktansvärt snörvlande med ont i kropp och hals blev det en urmysig smålandsjul med allt man kan önska sig. När juldagarna var över gjorde jag och Martin dessutom en efterlängtad utflykt till Pölder i Nässjö. Detta längdåkningsmekka visade sig verkligen göra skäl för namnet som en av Sverige främsta längdskidleverantörer. Vilket utbud, vilken service, vilken personal, vilken butik! Efter drygt 2 timmar styrde vi vår kos tillbaka mot Värnamo, ett snuskigt antal tusenlappar fattigare, men med stora glada smile på våra läppar. Så hade man då åter börjat plussa på familjens idrottskonto, har inte räknat efter men är fullständigt övertygad om att den posten slår både hus- och sommarstugelån med hästlängder varje år...

På vägen hem blev det även ny slalomutrustning till barnen. En av Davids pjäxor glömdes dock kvar i butiken, så det får bli en ny resa till Småland inom kort...

Sängliggande blev jag så snart vi kom tillbaka till Nödinge, förkylningen intensifierades ytterligare (hur det nu ens var möjligt), kroppen värkte och huvudet bankade så att det kändes som om tinningarna var på flykt ut ur skallen. Dagen före nyårsafton började jag så sakta repa mig, med hjälp av övriga familjemedlemmar fick huset ett ansiktslyft inför nyårsaftonens kalas med 13 gäster och maten började förberedas. På menyn stod rökt laxrulle med pepparrotscreme, helstekt ytterfilé med potatisgratäng och enbärssås, blåbärssorbetbomb med vaniljgömma och varma hallon. All mat blev supergod, sällskapet fantastiskt trevligt och fyrverkerierna många, vackra och långa. Kvällen gick snabbt och kantades av spontandans och allehanda spännande uppträdanden - tack alla ni som var här och gjorde slutet på 2012 så fantastiskt lyckat!

På årets första dag ställdes klockan på 07.30, strax efter kl. 9 rullade bilen mot Orsa Grönklitt för 6 dagars skidläger och strax efter ankomst noterades träningsveckans första skidpass. Mer om detta vid annat tillfälle.

Inga kommentarer: