torsdag, juli 04, 2013

Tjejweekend mitt i veckan

Sommar och sommarlov skapar utrymme för många spontana aktiviteter - älskar sånt! Bokade med kortaste varsel Stockholmsresa med SJ och övernattning på natursköna Scandic Foresta på Lidingö (kan varmt rekommenderas). Tidigt tisdag morgon drog således jag och dottern iväg på en härlig tjejweekend, mitt i veckan. Destinationen tisdag kväll var naturligtvis given: Allsång på Skansen där en viss Yohio skulle medverka... Åkte först ut till hotellet med packningen och därefter direkt till Skansen. Med facit i hand skulle vi kanske följt Martins instruktioner om att åka direkt till Skansen, men jag kände ändå att jag ville ha koll på tunnelbana och busstider, så det fick bli en sväng ut till Lidingö först. Till Skansen kom vi strax efter kl. 14. Hur mycket folk som helst kring Solliden-scenen. Sanna fick dock plats precis vid scenrampen, där artisterna brukar ta sig ut och fjortis-publiken skrålar som bäst. En filt breddes ut och en semesterpicknick á la onyttigheter dukades upp. Smask! Efter en stund så kom vi på idén att vi kanske ändå skulle ställa oss i kön till sittplatserna (de hade tydligen varit fullsatta strax före kl 13, så om vi inte tagit omvägen om Lidingö, så hade vi alltså redan haft en sittplats...). Sanna stannade kvar på filten för att bevaka sin plats, om jag nu inte skulle lyckas med mitt mission. 4 timmar, två repetitioner, ett genrep och ett helt människokaos senare stod jag som nummer ett i kön - och vi fick plats. Ganska långt bak, men mitt framför scen och tryggt placerade för att slippa risken för att få en mikrofon uppkörd i ansiktet - perfekt för vår smak, med andra ord. På TV-sändningen syntes vi endast med förstoringsglas och bara för oss som visste exakt vad vi satt! Hade Sanna stått kvar på sin ordinarie plats hade hon förmodligen fått TV-tid minst 10 gånger under allsångstimmen och säkert fått sjunga också, men hon föredrog faktiskt en sittplats - och ja, det var oerhört skönt med ryggstöd efter fyra timmar i upprättstående position.

Det blev hur som helst en magisk kväll med nästan 19 000 besökare, strålande sol och en fantastisk stämning. Yohios framträdande (framför allt i eftersändningen) var bland det bästa jag någonsin sett live och när hela Skansen bröt ut i galen allsång och dans med Skifs Michelangelo var det så att håren ställde sig upp på hela kroppen. Fantastiskt häftigt!

Sanna stötte på Isa, en tjej som hon följer på sociala medier och dessutom flickvän till en av Yohios kompisar och var som vanligt i Yohio-sammanhang lyckligast i världen.

Fick mycket kärlek efter att tålmodigt ha köat i fyra timmar. Anything for you, fina Sanna!

Närkontakt med Yohio under genrepet. ("Jag rörde honom på armen, mamma!")

Skansen, nu kör vi!

Onsdag förmiddag före hemfärd blev det lite shopping i centrum. ABBA-museet får vänta tills nästa Stockholmsbesök i september. Kändes rätt att låta dotterns intressen styra och jag kan inte säga annat än att resan blev bästa möjliga avslutning på hennes 13:e levnadsår och mitt 13:e år som mamma. Och man kan verkligen inte annat än älska Stockholm på sommaren. 

2 kommentarer:

Camilla sa...

Ni verkar haft en fantastisk kväll. Vi såg programmet, men visste inte att ni var där. Roligt för Sanna, mysigt för er båda.

MOLLES BLOGG sa...

Låter supermysigt och visst är det speciellt att få dela idolhysterin med dottern sin!
Kram