måndag, maj 11, 2009

Marseille t/r

Ja, en helg går snabbt, särskilt när man har trevligt. Och det har vi naturligtvis haft. Juha och Stina visade sig vara bästa möjliga resesällskap - sådant vet man ju inte alltid i förväg, om man inte har känt varandra i en evighet vill säga. Vi var nog väldigt lika varandra på många sätt och det har blivit många och långa glada skratt i helgen.


Vad ska jag då säga om Marseille? Staden visade upp ganska många ansikten, så det är svårt att göra någon sammanfattning som kan bli rättvisande. Låt oss säga som så, att maten i Italien och Spanien passar mina smaklökar betydligt bättre, att staden upplevdes som ganska skräpig och beige i förhållande till många andra medelhavsstäder jag besökt, men att fransmännen visade sig vara ett mycket varmare och mer tillmötesgående folk än vad jag hittills upplevt. (Nåja, Martins bordsgranne på restaurang Chez Mario sista kvällen undantagen då!) Som kontrast till den slitna ytan på byggnationen i city, som naturligtvis har hundratals år på nacken och som av den anledningen inte ska hackas på alltför mycket (men det finns väl ändå målarfärg även i Marseille?!), stod vårt hotell och bjöd på sådan lyx jag sällan skådat. Att ens försöka förklara skulle nog inte göra upplevelsen rättvisa, så jag får väl istället rekommendera en visit. Dock bör man vara på det klara med att frukost inte ingår i hotellpriset och vill man inte betala 26€ per person och dag bör man kanske välja ett annat alternativ. Tja, mina vänner - jag säger detta med ett leende på läpparna, för nu är ju allt redan betalt, men ugh - prisbilden i Frankrike känns lite too much...


Vi bodde precis vid gamla hamnen, vieux port, som verkligen var urtjusig med sina tusentals båtar. Solen som glänste i Medelhavets inlopp var helt klart berusande i sig, men förstärktes säkert av alla de glas vitt som passerat i helgen.





Besöket uppe på Notre Dame de la Garde var också helt enastående. 250 trappsteg upp (som var 2 meter djupa och hade ett enormt motlut) möttes vi av en hänförande utsikt över staden. I horisonten syntes massor av akvedukter som jag antar att rommarna byggde på den tiden det begav sig. Basilican inrymde fantastiska mosaikbilder från golv till tak och högst upp fanns en madonna i guld bärandes Jesusbarnet. Fantastiskt fin skulptur. Tja, så lite kultur blev det också minsann, även om vi annars mest utforskade de olika caféerna.

Shopping fanns det naturligtvis också i överflöd (har aldrig skådat något liknande), men vi tyckte nästan att det blev för mycket av det goda med alla dessa affärer, så det enda jag fastnade för var en väst från Helly Hansen (är det inte typiskt?!). Så leta efter klänning till bröllopet den 6 juni får jag göra i Göteborg någon dag, även om det naturligtvis hade varit roligare att hitta något i Marseille. Jag får skylla på vinet... det var för gott för att ägna mer än 2 timmar åt shopping.

Idag dricker jag grönt te.

P.S. Bikinin blev oanvänd, även om solen sken och det säkert var 22-25 grader varmt. Så någon bild med stråhatt kommer inte, om någon nu förväntat sig det! Återigen får jag skylla på vinet, som uppehöll oss på alltför många krogar...

3 kommentarer:

Maridano sa...

Jag blev plötsligt sugen på både Marseille och det vita vinet. Dock blir det enklare med det vita vinet. När ska vi dricka vitt vin och prata om Marseille?

Angelica sa...

...jaa, jag har ju återhämtat mig idag, så när som helst typ?! Vitt vin kan väl aldrig vara fel?!

MOLLES BLOGG sa...

Låter helt underbart!
kramisar