måndag, mars 12, 2012

Fixarhelg

Det känns i luften att våren är i antågande. Såg att sälgen slagit ut och vid stugan har har de första vårlökarna börjat kika fram ur marken och skogskaprifolen hade skjutit blad. Känns härligt att den skira vårblomningen snart är här.

Med våren följer ju en rad härliga trädgårdsbestyr. Har inte kommit igång här hemma som planerat, men vid stugan gjorde vi en kraftansträngning i helgen. 6 rejäla granar och 2 gigantiska tallar har fällts och tillhörande jättehög av ris eldats upp. Ljust och fint blev det förstås och den tidigare emellanåt ganska skuggade tomten har nu full sol i varje hörn nästan hela dagen. Grannen har dessutom lovat att ta ned sina uråldriga granar på bergstoppen senast nästa år och då kommer det att bli ännu bättre - framför allt vintertid, då solen inte riktigt orkar lika högt på himlen. Att tomten hade en sådan enorm potential var svårt att föreställa sig när vi köpte stugan. Känns verkligen som en oas och vi njuter varje stund vi är där. Enormt mycket arbete kvarstår förstås innan tomten är färdigställd, men målbilden börjar åtminstone klarna.

Imorgon ska hantverkarna komma för första gången sedan i höstas. Takkupor och taksteg ska monteras, sedan kan vi lägga på de sista tegelpannorna och känna att taket är klart. Gissar att de därefter justerar in kvarvarande fönster och dörrar och får på foder och fönsterbleck, med lite tur hinner de även slå upp innerväggarna. Till helgen har elektrikern lovat att komma och jag hoppas nu verkligen att det blir så. När elen är på plats, kan vi ju äntligen sätta igång invändigt och få igen både väggar, golv och tak. Martin är som vanligt borta med jobbet, så jag får väl leka projektledare även denna gång. Hans kalender är alldeles galen fram till midsommar och jag inser att jag, liksom alltid vid den här tiden på året, får vänja mig vid att vara ensamstående gift.

Har varit så oerhört dålig på att dokumentera arbetet med stugan och tomten, vilket är synd med tanke på den enorma förvandling som skett. Ska försöka bli bättre på det och få ut lite bilder här på bloggen.

Lördag em överraskade mamma och pappa med ett besök. Mysigt! Så mycket gemensam tid blev det dock inte - medan barnen följde Melo på TV tog mamma hand om vår enorma hög med stryktvätt (oerhört tacksam för detta), medan jag gick loss och började tapetsera i lekrummet med pappa som hjälp. Halva rummet kvarstår, ska försöka prioritera det i veckan, men får se vad kroppen tillåter. Åkte på en riktig dunderförkylning i förra veckan och känner mig fortfarande lite medtagen, dessutom trött i kroppen efter helgens slit. Men nu hoppas jag sannerligen att det var den sista infektionen på en evighet - har riktig träningsabstinens och inser moloket att jag inte varit på gymmet sedan den 23 januari. Suck! Tur att jag har två gigantiska tomter att träna på - lövkrattning och trädfällning ger också snygga muskler!

Inga kommentarer: