söndag, september 28, 2008

Island - sagornas ö

Ja, det var som att stiga in i sagornas värld när vi landade på Island torsdag eftermiddag. En taxi stod och väntade på oss för vidare transport till The Blue Lagoon, varmt bad omgivet av vulkaniskt landskap. En ansiktsmask och en god drink i värsta Vira Blåtira blått förgyllde detta första intryck av Island ytterligare och under våra 2 timmar i plurret hann vi både fylla på med rödvin och förvandlas till russinliknande varelser. Transport till hotellet och senare vidare in i Reykjavik centrum med bord reserverat på urmysiga Tapas - en restaurang som serverade just det namnet antyder. Mums! Jag frossade på olika variationer av hummer, men på bordet hamnade även paella, gravad lax, lamm i plommonsås och spanska oliver... Det var bara de senaste som verkligen INTE gjorde skäl för namnet och fick oss att inse att ägarna absolut inte kunde vara spanjorer. För i Spanien vet man hur oliver ska se ut och smaka, och det var inte som på Island! Men, å andra sidan var oliverna det enda bottennappet vi fick under hela resan, så det var väl inte hela världen!

På hotellet torsdag natt hade jag så ont i ryggen, så att jag bara ville lägga mig och storböla. Knaprade istället i mig Voltaren och Panodil och sov gott. Strax efter 8 följande morgon blev vi hämtade av taxi för avresa mot landsbygden (tja, även Reykjavik kändes som landsbygd, så jag borde nog säga ödemarken!) och islandshästritt. Martin tyckte att jag borde stanna hemma med mitt ryggonda, men efter ytterligare lite smärtstillande och rödvin som värmde och mjukade upp... så var jag naturligtvis uppe på hästryggen. Det får bära eller brista, tänkte jag. Fick en häst (den största naturligtvis!) som skulle ha rena gångarter och vara mjuk, och det var en sagolik häst. Kände mig värsta ridvan - och då är det bara andra gången jag provar på detta fantastiska! Ja, jag tycker faktiskt att jag är värd att skryta med. Hade lånat med en säkerhetsväst från Annika i stallet (tusen tack - den var verkligen till hjälp) och den värmde gott i de snåla isländska vindarna. Innan vi kom fram hade himlen verkligen varit helt vidöppen, men med extra galonkläder på gav vi oss ut i det härliga landskapet. Martin satt med tyglarna ovanför huvudet och undrade varför han inte fick stopp på hästen. En roligare syn har jag sällan skådat, men han var tuff som härdade ut i de drygt 2 timmarna. När vi sadlat av hästarna och fått av oss de blöta kläderna gick vi vidare till Eldhestars restaurang och avnjöt en underbar fisksoppa. Mums. Och mycket vin, förstås.

Eftermiddagen skulle ha bjudit på valsafari, men vinden var för kraftig för att gå ut, så vi beställde en privat taxi ut till hästgården. Sedan fick vi personlig guidning på Island i fem timmar. Helt fantastiskt. Vi såg kratrar, brusande vattenfall, geysrar, en glaciär och bäst av allt - hundratalet islandshästar i det fria, i helt orörd natur, utan staket. De var ett med naturen. Det var ett så starkt intryck. Det vackraste jag någonsin skådat, tror jag.

Isländska landskapet var kargt, mycket sten, några åkrar med magert gräs, annars en sparsam flora som dock skiftade vackert i grönt, rött och gult. Kvällen avslutades med en insyn i isländskt festande (hu), inte lika bra mat som kvällen före och drinkar som fick oss att ligga dubbelvikta över bardisken - stackars kille, men han kunde verkligen inte ens blanda en gin och tonic. Klockan var 3 svensk tid när vi vek ner styret denna kväll.

Lördag morgon blev det en sväng in till "shopping-gatan", som inte innehöll så mycket annat än restauranger och isländskt ullmode. Ryggen gjorde sig smärtsamt påmind igen, så jag var ganska glad när vi återvände till hotellet bara någon timme senare. Där blev vi strax upphämtade av taxi för nästa äventyr: Valsafari. Guiden sa, att det blåser ganska hårt på havet idag, så det var överhängande risk för sjösjuka. En av våra medresenärer bjöd på sjösjukepiller från Thailand i bussen, Martin på sjösjuketuggummin från Apoteket och när vi kom fram till "incheckningen" blev vi matade med ytterligare ett piller av personalen. Det hade gått "vilt till" på morgonen, enligt personalen. Det var många som backade ur i detta läge vill jag påpeka och vinden piskade på så att vi knappast kunde gå upprätta, men jag tänkte - ska jag någon gång få se en val, så blir det väl idag... Precis innan vi gick på båten sa guiden återigen: Det kommer att blåsa rejält.

Vi lånade gula galonställ och gick upp och satte oss på däck. Martin och övriga manliga i vårt resesällskap klättrade upp ännu en platå. Insvepta under filtar bar det av ut på Nordatlanten. Jodå, det blåste friskt. Innanför pirarna. Utanför - tro mig, om jag säger att de högsta vågorna var 5 meter höga, vilket innebär ca. 10 meters skillnad från "dalen till toppen" av en våg så att säga. Vattnet sprutade in över däck och varje gång vi bröt en våg (typ var 10 sekund) sköljde det in vatten över oss. Snart var jag dyblöt från topp till tå (men in på kroppen endast på händerna - åh vad jag frös!). Med blicken mot horisonten och sökande efter allt som kunde likna en valstjärt, stötte vi efter en och en halv timme på 2 st. 4 meters svartvita delfiner i 200 kg klassen. Vi tyckte också att vi såg en hajfena, men av valar modell större - ingen syn. Och vad säger då informationsrösten på båten när vi vänder om efter 1.45 h med ca. 1.5 h in till land: Jo... Valarna föder upp sina "footers" här på sommaren, sedan flyttar de norrut... Men fiskare hade visst sett valar för bara någon dag sedan. Säkert. Nåväl - mot alla odds klarade sig samtliga 6 i resesällskapet utan åksjuka. Men det var många stön bakom ryggen på oss och doften som spred sig ombord borde snarare beskrivas som odyr!

Lördag kväll var vi på The Lobster House. En underbar restaurang med underbar mat. Hummersoppa, champagne, gratinerad hummer... Jag behöver nog inte säga mer. Proppmätta vände vi tillbaka till hotellet strax före midnatt, för att orka upp till taxin idag på morgonen 5.45.

Det var en underbart lyckad resa med ett härligt resesällskap - tusen tack för denna upplevelse, som jag mycket sent ska glömma.

Och, det gick faktiskt bra att flyga den här gången, men inte utan mycket handsvett och en del tårar. Men hem kom vi i alla fall. Och det känns skönt. Nu ska jag in och smygkika på de små underbara liven (som säkert sover räv!)






1 kommentar:

MOLLES BLOGG sa...

Åh, vilken underbar resa. Skulle oxå vilja se Island, det verkar verkligen vara en fascinerande ö.

Ta nu hand om ryggen så du kan scrappa till helgen!

kramisar