måndag, september 14, 2009

I love you, ich liebe dich, Jaison du är bäst som häst

Att det gått mer än 2 år sedan jag och Sanna satt och diktade en hästtext till Elias feat. Frans Zlatan-låt i glädje över att ha blivit med Jaison är i sig helt ofattbart, att våran underbara ponny nu gått ur tiden än mer. Det blev tyvärr utgången efter onsdagens veterinärbesök. I torsdags morse avlivades han i sin lilla hage, säkert förvånad över alla äpplen, morötter och klöver han plötsligt fick mumsa på, efter att bara ha fått käka hö i vad som åtminstone för oss känns som en evighet. De senaste veckorna har varit så ofattbart sorgtyngda, så att jag så här i efterhand inte riktigt förstår hur man orkar uthärda. Mest tärande har det nog ändå varit att berätta för Sanna och David om vad som hänt. Att se deras smärta och orka finnas där för dem, när man egentligen knappt orkar med sin egna sorg, är verkligen en prövning. När vi fick ta bort Jaison i torsdags kunde jag inte hålla emot all sorg längre och även om man inte vill göra barnen ledsna genom att vara ledsen själv, så kändes det på något sätt oerhört skönt att få vara ledsna tillsammans. Och inte behöva vara annat än ledsen en hel dag. Det var 2 helvetesnätter för lilla Sanna, natten före och natten efter avlivningen. Jag trodde inte att det kunde finnas så mycket tårar. Men avlivningen var ändå, hur bisarrt det än kan låta, både fin och rofylld. Jag tittade inte på när han föll till marken, men var framme hos honom där han sedan låg. Klappade på honom och pratade med honom. Blodet som omgav honom bekom mig inte det minsta. Det var på något sätt att se hur livet flöt ut, blev ett med naturen. När han var bortfraktad stod jag mitt i blodpölen och spolade bort det som fanns kvar av honom med vattenslang i en timme. Det känns säkert jätteläskigt och helt sjukt när jag berättar - men för mig var det på något konstigt sätt den bästa stunden på hela dagen. I efterhand sa både jag och Martin att vi ångrar att inte barnen var med. Det hade varit bra för dem att få ett bekräftat avslut. Vi tog bilder som de tittade på senare under dagen och som gjorde det lättare att förklara. Förstår i efterhand inte vad det är man är rädd för i sådana här situationer - det kändes så naturligt, att det som kanske låter som läskigt upplevdes som helt självklart.

I fredags kände jag att vi verkligen måste härifrån för att få tankarna på annat. Martin var iväg på kundjippo, dit jag visserligen var medbjuden, men att lämna barnen var inte ett alternativ med tanke på rådande omständigheter. Det blev en härlig helg hos familjen Salomonsson i deras fina stuga i Falkenberg - tack kära vänner för att vi kunde komma med så kort varsel. Idag känns livet lite soligare. Inte för att varken hästar eller vänner försvinner i glömska bara för att skadebeskrivning är inskickad eller begravning ägt rum (nästa fredag) - men det ska onekligen bli skönt när de milstolparna är passerade och man till fullo kan lägga fokus på att komma vidare. Sanna har fått ett hedersuppdrag till begravningen. Vi får se om vi orkar med att genomföra det. Timme för timme, dag för dag - det är så vi får livet att fungera just nu. Det vore dumt att planera för varken mer eller mindre.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Ni är alltid välkomna till oss. För oss känns det bra om vi kunde ge er en liten ljusglimt i allt elände. Vi hoppas vi får träffas snart igen. Ingen av oss har ju speciellt långt när vi träffas i stugan.

Therese sa...

Skickar massa varma kramar och tänker på er.
Kramar om ♥