tisdag, januari 10, 2012

Fantastisk vintervecka i Orsa


Vilken fantastisk vintervecka vi fått uppleva i Orsa Grönklitt - en perfekt inledning på året och avslutning på jullovet. Många sköna längdskidemil har det blivit, för Sanna, David och Martin även lite slalom. 2 dagar före jul kom halsont och förkylning insmygandes i vårt hus. 4 nätter tillbringade jag sittandes i en soffa, i princip sömnlös. Har absolut upplevt piggare jular, men mysfaktorn hos mamma och pappa, där även syster med familj var på besök, var absolut hög. Juldagsmiddagen med dansk flaeskesteg var som vanligt julens absoluta höjdpunkt - jag vågar lova att ingen mästerkock i världen slår min mamma i köket!

Resan till Orsa Grönklitt arrangerades av orienteringsklubben och var som vanligt så prisvärd att den inte gick att tacka nej till. Denna gång överträffades dock alla förväntningar - sällskapet har varit fantastiskt, barnen har haft superkul med sina kompisar, boendet mitt i backen med längdskidspåren alldeles intill hade inte kunnat vara bättre och vintervädret har varit på sitt allra bästa humör. Barnen har tyvärr varit fortsatt förkylda och även jag har snörvlat ute i spåren, dock utan halsont. Har blivit drygt 15 sköna mil under veckan, tyvärr har kroppen varit märkt av en lång och ihärdig förkylning, men i söndags morse innan vi åkte hem tog jag och Martin en avslutande snabbrunda på 13 km. Kände mig oerhört stark, fantastisk power i armarna vid stakning och härligt frånskjut i benen vid diagonalåkning. Det tände ett hopp om att det kanske kan bli en hyfsad Tjejvasa i år i alla fall - trots att jag hittills varit (och fortfarande är) ganska tveksam till om jag överhuvudtaget ska ställa upp. Har ett par inplanerade träningshelger framöver. Får se hur kroppen svarar då. Skulle så gärna vilja överträffa mig själv. Kan inte beskriva hur mycket jag älskar längdskidåkning - känner mig lycklig i både kropp och själ där jag glider fram. Ska sent glömma den fantastiska vyn över mossen i torsdags förmiddag, där solen kastade vinterblå skuggor över det frostbitna landskapet. Jag bara stannade skidorna och njöt av den näst intill religiösa upplevelsen, känslan av tacksamhet över att få leva och uppleva detta vackra fyllde hela mig. Hoppas att det snart blir köldgrader och snö även i Nödinge. Minns med glädje förra årets lunchturer i Dammekärr i strålande sol, där denna tacksamhet fyllde mig i princip dagligen. Önskar att alla fick uppleva denna känsla och glädjen över att ha funnit en sport som förmedlar känslan av fulländelse. Vilken njutning, glädje och total avkoppling jag funnit i mitt liv - det finns verkligen inte mycket övrigt att önska!

Tusen tack alla Alehofare för en fantastisk vintervecka tillsammanss - och tack Lena K för alla gemensamma mil, skratt och psykbryt i spåren!

Inga kommentarer: