tisdag, januari 10, 2012

Våld mot egendom

...kl. 02.00 på nyårsnatten kom vi hem till en uppfart, som inte riktigt såg ut som vi lämnat den 12 timmar tidigare. En kärra låg slängd på marken och vi tänkte först att någon nog genat genom trädgården. Hade jag ingen duk på bordet i lusthuset, hann jag tänka innan jag såg att det var mer än en duk på bordet som saknades där inne. Någon hade under kvällen varit inne och tagit allt - från en meters höga gjutjärnsljusstakar (hur man nu orkar släpa på dem!), till fina (och tyvärr svindyra) ljuslyktor, kandelabrar, gardiner, mattor + en hel del julkappar som vi ställt in för att ta med till stugan. Mycket av det försvunna har naturligtvis större värde för mig än för någon annan, men likväl är det tråkigt när man förlorar fina saker inropade på auktion, dukar som farmor vävt och knypplat och andra personliga saker man köpt för att man bara älskat dem vid första åsyn. Polisen kom hit på förmiddagen och kikade runt, men ärendet är förstås redan nedlagt. Får se vad försäkringsbolaget säger - även om de inte kan ersätta föremålen hoppas jag åtminstone på en viss ekonomisk ersättning. Kanske kan damerna på Ljuva Hem hjälpa mig genom att beställa hem några av de förlorade favoriterna på nytt.

Bara så tråkigt att folk inte kan skilja på mitt och ditt - man känner sig våldförd, även om det bara handlar om döda ting. Hela familjen kröp ned i samma säng denna natt - kändes extra skönt att omges av nära och kära i en sådan stund.

1 kommentar:

MOLLES BLOGG sa...

Bedrövligt tråkigt! Hoppas givetvis att ni får ut något från försäkringsbolaget och kanske att några av sakerna dyker upp och kan spåras tillbaka till er. Ja, det är för jävligt att folk inte vet vad som är rätt och fel!!!
Kramar om