fredag, oktober 26, 2012

Bland det dummaste jag hört

Trots att jag själv inte har Facebook undgår jag naturligtvis inte helt denna digitala värld av (till stora delar) fullständigt nonsens! Sanna och Martin delar gärna med sig av dagens sämsta inlägg och inte sällan ställer man ju sig frågan, vem f-n bryr sig?! För jag menar, på en skala från ett till hundra, hur intressant är det att läsa att x sitter i soffan med lillgrabben medan frun är och tränar, vilken spritsort y korkar upp fredag kväll för att fira helgen (snacka om att hitta anledningar till att få supa till!), att z sitter och väntar på att veckans bästa såpa ska börja på TV eller något annat fullständigt menlöst?! Än värre är att allt ska gillas till höger och vänster - vissa verkar ju dessutom på fullt allvar bedöma sin egna viktighet utifrån hur många likes de får... suck! Sådant gör mig nästan allergisk!

Och veckans värsta kommentar från en av mina vänner, som också reflekterade över FB:s inflytande på människor: "Grattade henne via sms, men kom på att det även var bäst att skicka en kommentar via FB, så att alla andra ser..." Själv grattar jag människor för att jag själv vill, inte för att alla andra ska se att jag gjort det. Sedan är det förstås toppen att FB talar om när någon fyller år, men då gäller det förstås att man är inloggad den dagen...

Förstår ungdomars framfart på forumet med chat och annat, även funktionen att hålla kontakt med nära och kära i när och fjärran, och självklart är det kul att läsa om vad människor man känner gör, deras framgångar, dalar och toppar, men inte om det endast handlar om en rapport från soffan...

Menar inte att det är mer intressant att läsa om min träningsfrenesi på min blogg, men sanningen är att det jag skriver på bloggen i allra första hand är tänkt som min egna digitala dagbok och förhoppningsvis ger eventuella läsare en bild av mina tankar och funderingar, förhoppningsvis med lite mer djup än om jag rapporterat att jag satt i soffan, tittade på film x, eller just korkat upp en kall... (ingen större risk eftersom jag a) sällan sitter i soffan, b) nästan aldrig kollar på film och c) definitivt aldrig korkar upp en kall!)

Och en avslutande reflektion:
När Martins kompis via FB lät omvärlden veta att han firade höstens första brasa i kaminen med ett halvt dricksglas whisky en söndag eftermiddag, och därpå fick jag vet inte hur många likes - vad sänder det då ut för signal från dem som gillar? För inte 17 är det väl så att alla dessa människor på fullt allvar tycker att det är "normalt" att dricka starksprit en söndag eftermiddag?! Eller är det bara jag...? (för att använda ett återkommande uttryck från karikatyren på en känd svensk B-skådis i kanal 5:s Partaj!)

Inser att detta inlägg säkert kan reta en och annan, så förlåt...

Inga kommentarer: