måndag, maj 13, 2013

Livet är fullt av möjligheter

Våren känns sedan någon vecka tillbaka inte enbart i luften, utan har även smugit sig in i våra liv. David gjorde sin sista dag i Nödingeskolan i onsdags och började idag på Ahlafors Fria Skola. Ut med det gamla och in med det nya - ja, det är verkligen så det känns just nu. Ska bli kul att höra hans recension över första skoldagen om några timmar. Verkade hur som helst riktigt bra när jag lämnade honom i morse. Hann inte ens ur bilen innan första klasskamraterna registrerat att han var på intågande, mötte upp i grinden och visade honom klassrummet, för att därefter snabbt ge sig av till konstgräsplanen för dagens första fotbollsmatch. Leendet när vi skiljdes åt en stund senare gick från öra till öra och syntes även i ögonen och hela hans gestaltning. Hoppas han fått bära med sig den känslan hela dagen.

Tyckte inte jag anade ens en uns av magpirr hos David inför nya skolstarten. Lugn som en filbunke. Som om det vore det mest självklara i världen. Han har varit helt övertygad om att byta skola sedan vi fick erbjudandet för en knapp månad sedan. Inte tvekat en sekund. Flera har frågat oss vad David tycker om att byta skola, påpekat hur modig han är och undrat om han inte är nervös (det påminner oerhört mycket om när jag själv valde att starta eget). Med tanke på de reaktioner vi fått, inser jag att han säkert är väldigt modig, men att varken han eller jag tänker i de banorna. Jag har alltid uppmuntrat barnen att testa nya saker, våga säga vad de tycker, vara öppna för nya bekantskaper och att livet är fullt av möjligheter, som bara väntar på att tillvaratas. Nu inser jag att jag berikat våra barn med en fantastisk egenskap (tack mamma och pappa för att ni en gång överförde den till mig), som faktiskt gör livet mycket enklare och roligare att leva. Utan den hade jag nog känt mig handikappad, eller åtminstone begränsad, i många situationer och säkert riskerat att gå miste om mycket av det livet har att erbjuda. Livet är fullt av möjligheter. Det är upp till var och en av oss att upptäcka dem. Glöm inte det.

Not: Om jag nu inte haft denna egenskap, hade jag förmodligen inte heller upplevt frånvaron av den som en brist.

Inga kommentarer: