måndag, april 23, 2007

Italien, igen

Ja, jag lovade ju att återkomma till Italienresan, och vips, så flyger tiden bara iväg igen. Martin kom hem med ett Playstation 2, något apspel och dansmatta idag, så barnen har ändå inte tid med mig för tillfället - kan lika gärna passa på att skriva ned ett par rader med andra ord, innan det blir godnattsaga, och sedan jobb igen. Ja, på jobbfronten intet nytt (eller rättare sagt - massor av nya uppdrag, men det är ju ingen nyhet...)

Ja, startskottet gick på långfredagen och Martin och David skjutsade ned oss till Helsingborg. Vi hade räknat ut att vi på så sätt skulle få extra tid till att packa här hemma och slippa bilresa till Värnamo, för vidaretransport i buss till Helsingborg. Det enda som inte gick ihop var bussarrangörens tidsplan och vår - jag insåg att tiden han sa måste vara ett drömscenario, men likväl åkte vi i god tid hemifrån, så att inte bussen skulle stå där och vänta på oss med 30-talet sura resenärer ombord. 2 timmar före bussen anlände vi. Men det är nog om den historien - vi hade det jättemysigt och bra på alla sätt, och David hann vänja sig lite vid tanken på att mamma skulle åka bort. Nästa gång följer jag med, sa han. Men när mamma väl skulle gå på bussen och åka iväg, förvandlades snabbt glädjen i ögonen till tårar. En lång varm kram och sedan fick Martin lirka bort honom. Gråtandes gick jag själv på bussen. Men jodå, alla förstod ju.

Resan ned genom Europa var sedan som en dans på rosor. Stopp med lagom mellanrum och länder susade bara förbi. På kvällen somnade Sanna skönt över båda våra säten och jag försökte framemot 3-tiden (och i höjd med München) krabbla mig ned mellan sätena och somnade väl där en kort stund. Sittande. Inte så bekvämt, men ändå. Någon timme senare fick Sanna snällt lägga sig i mitt knä istället och 4 timmar senare vaknade vi i italienska Predazzo. En söt liten alpby där vi då skulle bo. Hotellet hade dukat upp frukost och hade ett mysigt mottagande. Kände mig oförskämt fräsch efter en natt på bussen.

Ett snabbt ombyte och grekdusch (ny deo utan att tvätta sig för den som inte vet) och det bar av mot backen. Latemar blev första dagens anhalt. Vi åkte genom skidsystemet och tog oss vidare till Obereggen, där vi avnjöt Spagetti mit Knoblauch - ja, vitlöksspagetti kanske låter simpelt, men denna maträtt är helt enkelt underskattad normalt sett - på denna italienska restaurang är den dessutom bättre än vad det goda ryktet säger. MUMS!

Sent på eftermiddagen återvände vi till hotellet. En stund i relaxen, bubbelbadkaret och bastun, underbar italiensk 3-rätters och gott vin – gissa om jag somnade snabbt den kvällen. Sanna kvartade inne hos mormor och morfar, så för en gångs skulle var jag själv i en dubbelsäng (kändes enormt lyxigt, hemma är vi sällan färre än 4, fem om katten mutar sig in!)

Dag 2 och skidåkning i Canazei. Tog den berömda Sellaronda som faktiskt tog oss hela dagen. Kom precis (med nöd och näppe) tillbaka till bussen vid 16.30. Och då hade vi börjat åka kl. 9. Härlig skidåkning och vi tycktes hela tiden åka mot allt bättre väder.

Dag 3 var nog resans höjdpunkt med fantastisk skidåkning i Alp Lusia. Strålande sol, inte ett moln så långt ögat kunde nå, perfekt snö och en härligt glassig dag. Hotellet bjöd på lunch uppe vid sin alphydda, som visade sig kunna inkvartera flera hundra gäster. Ute på gårdsplanen satt vi och njöt av kalte Platte med italiensk skinka, korvar, ostar… och massor av vin. Det kändes i benen den eftermiddagen.

Även dag 4 lyckades vi övertyga arrangören att köra oss till Lusia – denna pärla. Hit bär det av nästa år (påminn mig!) och dit får även David följa med. Han som blev så duktig i Kläppen skulle fixa det här (men visst – det tog nästan en halvtimma om man åkte oavbrutet från toppen till dalen…) HÄRLIGT!!! Vi hade picknick (mamma och pappa var ju med) i vårsolen och hela dagen åkte jag med ett härligt leende på läpparna. Livet har nog aldrig varit så närvarande som just då – inte på väldigt länge i alla fall. Det enda som saknades var David och Martin, men ändå var känslan total lycka bland dessa berg.

Dag 5 var det dags för Canazei igen (ja, man blir inte uttråkad här – möjligheterna här är oändliga och vi åkte nog inte en gång i samma backe). Sanna gick på skidskola med hotellets ägare, Albino, tidigare landslagsman i italienska backhoppningslaget. Han var även Maestro di Ski och helt underbar i pisten. Tillbaka fick vi en fullfjädrad slalomåkare som drog parallellslalom i värsta farten nedför backarna. Hon var duktig innan, men efter dessa 4 timmar med Albino – ofattbart. Det måste bli en favorit i repris. Jag och mamma och pappa stack över mot Val Gardena och åkte där hela förmiddagen – det var en härlig dag, även den med strålande sol.

Dag 6 blev det Canazei igen och vissa åkte med till glaciären Marmolada. Min önskedröm har alltid varit skidåkning i bikini på en glaciär, men när busschauffören sa, att backarna nog var lite väl branta för barn vågade jag inte chansa. Att det sedan visade sig att förhållandena där uppe varit perfekta (på ca 3500 meters höjd) och att barnen visst hade kunnat åka med, så grämde det mig in i själen. Kanske även för att dagen fick en usel start. Sanna glömde sin hjälm i bussen, trots att jag sagt till henne 3 gånger att hon fick bära hjälmen (dessutom hade hon den på huvudet sekunden innan vi klev av). Men – till Marmolada åker jag nästa år – då skidvägen. Man kan nämligen ta sig dit på skidor från Canazei, men på grund av få skidåkare var vissa liftar avstängda. Grrr…

Ja, vi var verkligen helt själva i backarna. Ni fattar inte känslan. Kilometer efter kilometer, och inte en människa man såg. Det var bara vi, snön, solen och livet. Wow!

Sista dagen återvände vi till Latemar. Jag hängde på ungdomarna (man fick själv avgöra om man kände sig ungdomlig!) och fick en heldag med Albino. Mamma och pappa tog hand om Sanna. Vi var 14 som följde i Maestrons spår och herregud vad vi skrattade. Det var med en annan ”äldre” (ja, jag får väl räknas dit då) och Albino hade diverse åsikter om vår skidåkning. Han var jättenöjd med mig, inte det, men undrade varför jag åkte som snyggast när alla tittade på! Trodde jag skulle dö av skratt. Stajlarn! Det var vad vi själva kallade sådana som mig i tonåren! Fniss! Nåväl – jag tyckte själv att jag slet som ett djur att ta mig ned för alla djävulsstup Albino körde ut över i värsta racerfart, jag flög över puckelpistar och tänkte att det här är mer än vad mina knän pallar. Men oj vad kul vi hade. Får nästan skrattkramp bara jag tänker på det.

Denna dag hade dessutom inletts med en slalomtävling anordnad av Albino. Alla barn var så fjantiga och lipade fram och tillbaka, den ville inte vara först och den ville inte ditt och datt. Då steg Sanna fram och startade – och slog hela högen. På kvällen fick hon ta emot en jättefin pokal som hon var så himla stolt över. Och – det var verkligen så himla bra – lipsillarna lipade igen och Sanna bara strålade. Det ögonblicket ska jag leva på länge. Hennes hela gestalt lystes upp och leendet – det hade man kunnat drunkna i (inte bara italienare!). Jag kom 3:a i min klass, 3 hundradelar efter mamma. Retligt. Men de missade nog i tidtagningen! Sanna jublade!

Utmärkt mat som varje kväll och dags att vinka hejdå. Bussresan hemåt gick snabbt och vi sov gott på natten jag och Sanna – helt slutkörda efter en vecka i italienska Dolomiterna – jordens paradis, en riktig pärla, dit jag gärna återvänder. Snart.

Och svenska flickor i Italien – jodå, de är fortfarande populära – oavsett om de är 7 eller 32 med vigselring på fingret!

1 kommentar:

MOLLES BLOGG sa...

Fniss, låter underbart!