måndag, maj 14, 2007

Känner mig lite nere

Har kännt mig uppriktigt nere sedan Martins kusin begravdes i förra veckan. Det är som ett skräckscenario som spelas upp framför mig, gång på gång, när de båda flickorna bryter ihop och inte vill säga hejdå till pappa ännu. Jag trodde på allvar att mitt hjärta skulle brista. Blev alldeles kallsvettig, samtidigt som tårarna forsade ned för mina kinder. Blev illamående och fick sätta mig med huvudet mellan benen. Nej hu... Det var en ruskig upplevelse. Är fortfarande alldeles skakig.

Martins mamma tyckte att barnen skulle följa med, för "det vore ju så roligt att träffas allihopa". Jag ångrar inte en sekund att jag sa blankt nej redan från början, även om jag fick en del sura gliringar över detta. Det blev precis som jag trodde, en skräckupplevelse, där jag inte haft en chans att hålla mig stark inför barnen. Inte heller velat förklara massor av det hemska man såg.

Sanna har varit med på begravning förut, men då har det varit gamla människor, mellan 86 och 101 år, som har gått bra. Helt odramatiskt och oftast väntat har de somnat in. Eller också har åldern helt enkelt tagit ut sin rätt. Det är lite skillnad när det är på det viset. En 42-årig människas död berör desto mer och blir naturligtvis mycket mer påtaglig.

Antar att man borde gå och prata med någon om hur man känner inombords. Tänker, att nästa gång, då kommer det förmodligen vara någon som står mig ännu närmare. Det är väl kanske inte en yngre människa med familj och barn i lägre åldrar (nej, Gud förbjude), men våra föräldrar blir ju knappast yngre. Tycker att GP översvämmas av dödsannonser med födelseår omkring 1940. "Ja, men de är ju så många", säger en del, men likväl kvarstår att det är till just denna skara mina båda föräldrar hör (om än de är födda 1949 och 1950). Förstår inte hur jag skulle ta mig igenom något sådant. Tänker på hur man ska kunna hantera barnens sorg mitt uppe i sin egen. Och så jobbet. Vem tar hänsyn till att även en egenföretagare behöver få sörja i fred? Det kommer väl att fortsätta välla in jobb, som värsta tsunamin. Ja, ingen rolig liknelse, men allvarligt - jag börjar bli riktigt trött på allt jobb. Det tar liksom aldrig slut. Känner mig mentalt blassé och har verkligen ingen arbetslust. Tror jag ska göra slag i saken och pensionera mig vid 35, som jag tidigare skämtat om. Det verkar vara en förnuftig lösning. Annars finns väl risken att det är mina barn som står jämte en kista nästa gång.

Kanske lite morbid, men man måste i alla fall fundera över det hela efter den upplevelsen vi haft den senaste tiden. Livet lever man bara en gång.

Inga kommentarer: