måndag, oktober 20, 2008

Nya golv och 2,5 liter färg...

Förra helgen hade vi snickaren på besök. Barnen skulle få nya golv i sina rum. Som vanligt när han kommer hit hade jag laddat med färg och penslar, för att se till att få så mycket som möjligt gjort. Var uppe halva natten för att måla dörrar och foder och kände mig väldigt kreativ. Så kommer han då hit strax före kl. 8 lördag morgon. Golvet börjar läggas och jag sliter upp locket till min nya 3-litare. Ställer den uppe på spaljen i hallen och tänker samtidigt att det är ett mycket korkat ställe att ställa den på. Men, jag skulle ju flytta den alldeles snart, innan någon kom och rev ner den. Nu slutade det ju så att det inte var någon annan som rev ner den, som jag fruktade. Jag själv rev ner den. Knappt en halvliter färg fanns kvar i burken när den gjort sin luftfärd ner över hela trappan, skvätt upp i fönster, på tapeter, över golv och mattor i köket, på köksluckor, kakel etc. etc. Och min trärena, lutade trappa från förra året, var definitivt inte trären längre - det kan jag lova. Martin var iväg och spelade golf, så ingen hjälp från honom. Jag bara stog och såg på eländet och visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Hur som helst assisterades jag i över en timme av snickare och dotter med att torka upp färg, medan sonen var blixtsnabb med att få tag i en pensel och börja smeta ut eländet... En matta gick åt helvete. Sonens helt nya byxor (och han var inte ens i närheten när det hände...) blev av någon mystisk anledning också helt förstörda och han lyckades naturligtvis med konststycket att få in målarfärg i både soffa och vardagsrumsmatta... Men, färgen kom upp. I alla fall den mesta. Kvar finns några få färgstänk på golvlist (som hann torka in) och de fyra nedersta trappstegen är nog lite ljusare än de övriga, men med tanke på hur det såg ut när bomben exploderat (för det kunde man verkligen tro), så är slutresultatet något man bör vara mer än nöjd med. Tur att snickar-Patrick fanns på plats och hjälpte till, även om jag naturligtvis inte hade tänkt att betala honom för just den typen av aktivitet... Men finfina golv på rummen fick ju barnen i alla fall - och ett minne för livet.

Jag får väl skylla på mina för få timmar av sömn föregående natt eller helt enkelt bara erkänna att det var det klumpigaste jag någonsin gjort. Jag avråder å det bestämdaste att aldrig försöka göra något liknande - även om det var vattenlöslig färg, och vit - som stora delar av huset i övrigt - så var det mer än ett rent helvete att torka upp. Dessutom var mitt missöde helt klart en katastrofal händelse ur miljösynvinkel - jag kan erkänna att jag fullständigt struntade i att färg inte ska spolas ner i slasken!

1 kommentar:

MOLLES BLOGG sa...

Åh, det låter inget kul att röja efter en sådan "olycka". Vilken tur att det gick så bra som det gjorde!

Jag har en utmaning till dig i min blogg....

Ha en bra dag!
kramisar från M som vabbar idag