söndag, februari 07, 2010

Halvvägs till 70

Efter sång och paket på sängen i morse plingade det till i mobilen (som jag för en gångs skull hade någorlunda nära till hands, trots att det är helg...). Det var min morbror som ville skicka en erinran om att jag om lika många levnadsdagar firar min 70-års dag! Har sedan fått många betydligt trevligare och charmigare sms, mail och telefonsamtal under dagen, som inte fått mig att känna mig fullt så gammal! Tack för alla era tankar och virtuella kramar!

Tillbringade fredagen i Småland, då det blivit dags att ta farväl av min mormor som gick bort den 14 januari. Sanna sjöng så fint och såg så änglalik ut bredvid den vita kistan. Som tur var blev det hennes tur direkt efter orgelintrot - ju närmare själva avskedet vi kom, desto mer känsloladdat blev det naturligtvis i kyrkorummet och mot slutet var det ganska jobbigt för både David och Sanna. Trots att det var en gammal och sjuk människa som lämnat jordelivet, blev det förstås sorgligt att ta farväl vid kistan. Känns ändå bra att de var med - de har haft så många frågor och funderingar sedan Helena dog och vi valde att lämna dem hemma. Nu känns det lite som om cirkeln är sluten. Och det är faktiskt ganska skönt, att Helenas begravning inte längre är den senaste vi varit på.

Fredagskvällen beslutade vi att avsluta på Toftaholm Herrgård, där vi avnjöt en perfekt komponerad 3-rätters. Kändes på ett sätt konstigt att "fira" min och mammas födelsedag på en sorgens dag, men faktum är att det blev en alldeles perfekt kväll, så så här i efterhand var det verkligen det bästa vi kunde gjort.

Nu väntar en fulltecknad arbetsvecka och förhoppningsvis mer skidåkning. Denna vecka har det inte alls blivit så många mil jag hoppats på, men ibland behöver man ju faktiskt lite tid till rekreation och eftertanke också, så jag tänker inte gräma mig över det. Jag får väl hoppas att jag vilat mig i form!


2 kommentarer:

Camilla sa...

Grattis på födelsedagen i efterhand. Vi firar dig till helgen, kompis! Kram Camilla

MOLLES BLOGG sa...

Låter som om du fick en bra födelsedag trots allt!
Vila sig i form kan nog vara bra det oxå. Blir säkert fler mil denna veckan;)
Kramisar Malin som vab:ar med den sjuka sonen