torsdag, mars 18, 2010

Skidabstinens eller dumdristighet

Led i måndags av grav skidabstinens och tänkte att ett besök i längdspåret kunde vara härligt på lunchen. Sagt och gjort. Min käre make jobbade hemifrån efter en veckas frånvaro, så honom lyckades jag övertala att delta i mina galenskaper. Orsaken till att jag skriver galenskaper, är att jag redan visste att spåren började bli under all kritik. Men, har man blivit frälst, så har man. Sagt och gjort. Gjorde ett försök att valla skidorna efter isigt underlag och strålande sol med många plusgrader. Funkade hyfsat. Över förväntan. Hade bestämt mig för att det skulle bli 8 km. Näst sista varvet. Spåren var ruskigt snabba. Snön isig och grovkornig. Lyckas då med konststycket att trassla in högerstaven mellan benen. Eftersom den är fast runt handleden med kardborre, låser jag alltså fast hela armen mellan benen och går stenhårt i backen. Med huvudet först. Rispar upp höger kind och öra - hör riktigt hur snön river. Ett duktigt bränn/rivmärke blir resultatet och blåmärken på knä, höft och axel. Och en rungande skallebank. Aj, aj, aj. Nåväl - för den som tvivlar så åkte jag naturligtvis även det sista varvet, envis som man är, men oj, vad skönt jag somnade när jag kom hem. Ja, så kan det gå, när man är envis som få!

P.S. Igår var jag naturligtvis tvungen att åka igen - dock var spåret så dåligt, så att 4 km fick räcka. Ikväll väntar, men absolut endast om spåren är bättre, KM i längdåkning. Gissa vem som kommer att stå på startlinjen då? MEN - alltså, endast om de gjort något åt spåren under natten/dagen. Under de förhållanden som rådde igår, tror jag inte att det är möjligt att anordna något KM. I vart fall har jag ingen lust att åka i vattenskidebreda spår med genomslag. Vore rent idiotiskt att ens tänka tanken... Nog bäst att koka lite blåbärssoppa i alla fall - för säkerhets skull.

2 kommentarer:

Maridano sa...

Du har inte funderat på rullskidor?????

MOLLES BLOGG sa...

Åh, den lät inte go den vurpan! Men skam den som ger sig.:)
Lycka till på KM om det blir ngt!
Ha en underbar helg!
kram