tisdag, mars 02, 2010

Trött men oerhört lycklig

Snöfall, skidor, stavar, glädje, tårar, svett, 30 km och riktigt ont. Blanda de ingredienserna i en skål och vips har du framkallat känslan av att ha åkt Tjejvasan.

Men vi tar väl det från början?

Ankomst Mora fredag em. Fullt pådrag. Nummerlappsutlämning, några desparata inköp och skidorna för vallning. 800 spänn. Delux förstås. Creme de la creme. Kunde man ju inbilla sig.

Fredag natt. Otroligt nervös. Hjärtklappning. Nästan ingen sömn alls.

Lördag morgon: Laddad inför god frukost, men nervositeten satte stopp efter en halv fralla, några skedar gröt och ett ägg. Fattar inte vad jag är så orolig för. Förutom: Kommer det att finnas plats på bussen, kommer vi fram i tid? Hur ser det ut vid start? Kommer ryggen att fixa detta?

På startlinjen: Mäktig känsla. Massor av folk. Wow. Fantastisk organisation. Startskottet går och vi är iväg.

Loppet: Är inte många framför mig från min startgrupp. Fruktansvärt mycket uppför första milen. Bakhalt. Jävla dyr valla. Jagar snart ikapp folk från startgruppen som startade 15 minuter före oss. Gott med sportdryck. Jagar vidare. Oerhört törstig och varm. Dags för lite utförsåkning. Tyvärr folk som ligger före i spår och plogar sig ned. Jag ropar: Kommer bakifrån vänster. Folk går ur spår och skidorna får göra jobbet. Fantastiskt glid. Tigger mig till lite vätska efter 13 km. Kämpar mot nästa vätskekontroll och sliter av mössan och byter mot krångligt pannband. Pratar lite med folk jag passerar i spåret. Trevligt. Men jobbigt. Mer uppför än vad folk gjort gällande i förväg. Jagar ikapp massor av människor som startat 30 minuter före mig. Inser att jag ändå åker på ganska bra. 9 km före mål, sista kontrollen. Har varit ute i nästan 2 timmar. Inser att jag har möjlighet att slå min "målbild" på 3 timmar. Öser på för allt jag är värd, vilket inte är mycket vid det här laget. Kämpar för att hålla farten. Passerar ett gäng som startat 45 minuter före mig. Ser sista uppförsbacken, svänger in på målrakan. Vilken härlig känsla. Är helt slut när jag korsar mållinjen och vill egentligen bara lägga mig ned och kräkas. Inser att det kommer att väcka för stor uppmärksamhet i media (fniss), så jag smyger mig istället vidare bort mot vätskedepån. Måltid 2 timmar, 41 minuter och 4 sekunder. Av med skidorna och 2 km till fots till hotellet. Stel. AJ! In på hotellet, varm och lång dusch. Stretch i bastun. Sedan 50 minuters massage hos sjukgymnast. Bästa massagen någonsin.

Tidigt i säng efter god middag. Tänkte att jag nog skulle sova gott efter denna utpumpning. Men icke. Lång och vaken natt.

Tidig frukost söndag morgon och rustar för hemfärd strax efter kl. 8. Då är bilen död. Efter diverse återupplivningsförsök ringer jag assistanskåren som kommer och fraktar bort eländet, ordnar med hyrbil och kl. 14 (!!!) kan det bära av hemmåt. Trötta var vi minsann när vi kom hem till Nödinge igen.

Kanske ska åka riktiga vasaloppet i helgen och hämta hem bilen från Mora? Nej, kära vänner: Den dagen då jag säger det med ens lite allvar i rösten, påminn mig då om att min spontana känsla efter loppet var att man rent av måste vara sinnessjuk för att genomföra 9 mil på skidor.

Men 3 mil, det gör jag gärna igen. Men hellre med strålande sol, 5 minus, både glid och fäste under skidorna och med många av er i sällskap. Jag har naturligtvis lagt in önskemål om rum på hotellet även till nästa år...

2 kommentarer:

Therese sa...

Bra jobbat!!! ♥
Kramar

MOLLES BLOGG sa...

Vilken insats!Bra kämpat!
kram