måndag, december 11, 2006

Årets julkort...

I år tänkte jag vara förutseende. Slippa julstressen. Att den nu ändå inte skulle infinna sig i Spanien är ju en annan sak, men något jag var helt ovetande om då. I början av november. När jag började tillverkningen av mina hemmagjorda julkort (som traditionen bjuder). Nåväl - allt var klart när mamma kom. Så att hon skulle kunna ta med sig julkorten hem och posta i Sverige. Men, så tänkte jag, bättre att hon tar med andra saker - julkorten kan ju faktiskt postas från Spanien. Ja, jag fattar inte vad jag tänkte på när jag fick för mig att de skulle postas från Sverige, men skit samma. Ibland tänker man väl inte alls.

Och - det är just det som ska bli poängen...

Sagt och gjort. I torsdags gick jag och köpte frimärken till mina 60 julkort (ja, det tog tid att skapa dessa alster, även om de inte alls var särskilt avancerade). Frimärken på och bort mot brevlådan tågade vi alla 4. När jag lade på det sista kortet sa Martin: Har du glömt att skriva Suecia på alla kort? Och ja, det hade jag. Jag hade tänkt tanken minst 1000 gånger, att jag var tvungen att ta upp alla kort och komplettera med land, men nej... Tydligen kom jag inte så långt. Fastän jag var ganska övertygad om att jag hade gjort det. Jag hade ju tänkt tanken så många gånger. Nåväl, med snabba steg vände jag hem till lägenheten och skrev tre stora plaket, som Martin sedan gick och postade: Atención! Las cartas sin país enviarán a Suecia, por favor. Ung. OBS! Breven utan land ska skickas till Sverige, tack. Nu återstår det att se hur pass kluriga de är på det spanska postväsendet... Breven kommer säkert fram någon gång, men jag hade ju tänkt att det skulle bli till den här julen och inte till någon jul någon gång i framtiden... Eller till påsk, för den delen. Ja, ja, det är väl summan av att inte sova på nätterna - för jag vill ju inte kalla mig glömsk!

Nåväl - oavsett dessa julkorts öde, kommer jag inte skicka några nya julkort i år, möjligtvis en e-posthälsning. Men - med 60 julkort vågar jag lova att ingen av er där hemma blivit glömd. Bara eventuellt försvunnit någonstans i hanteringen. För - jag är inte säker på att spanjorerna lyckas sätta Nödinge, Saltsjö-Boo, Ödenäs, Kungsbacka, Rydebäck eller Vislanda på kartan. Men vem vet - jag kanske har fel - vi lever ju i en förunderlig värld, så man bör nog aldrig sluta hoppas. Den som först får ett kort kan ju hojta till, så att vi alla får en hint om vilken svensk stad/by/håla/ort som är mest känd i världen!

KRAM - Angelica, som är så fumlig att jag lyckades radera hela denna historia när jag skulle publicera den på bloggen, och därför fick skriva en ny version... Suck... tala om att vara trött, på sig själv.

Inga kommentarer: