måndag, februari 04, 2013

Influensatider

Sjuk Sanna i soffan, tror minsann att det är första skoldagen hos missar på 4 år. Hög feber, halsont och hosta. Inget vidare. Så meddelar man skolan och får till svar: Det är ok att hon kommer och gör musikprovet och matteprovet imorgon, så kan hon ju gå hem sedan. Vem det är ok övergår emellertid mitt förstånd. Rättvist mot övriga elever, som riskerar att bli smittade, rättvist mot Sanna som inte kunnat läsa på och därtill förväntas prestera trots att hon inte är frisk? Saken hade förstås varit en annan om hon varit sjuk tidigare, haft feberfri dag och därefter dykt upp, men när jag skriver att ungen ligger nedbäddad i hög feber - hur tänker man då?

Skönt att Martin är hemma från Island igen. 4 dagar på egen hand kändes lite mycket ett tag när 1 x Angelica plötsligt inte räckte till. Har glömt hur trött man blir efter att febervaka en hel natt, hämta vatten, värmekudde, kall handduk, lägga på extra filt, ta av extra filt och trösta en tjej som hunnit bli stor, men plötsligt blir så där liten igen. Stackars!

Trots smärtande ljumskar, magmuskler och diverse andra ömma punkter (jag har blåmärken längst fram på mina stortår efter min krasch i Italien!) är det nog bäst att försöka ge sig ut i längdspåret en stund. Känner mig knappast motiverad, men med min sedvanliga tur lär jag väl ryka på samma omgång virus så det är väl bäst att passa på medan man kan. Dessutom öser regnet ned utanför fönstret, så vem vet hur länge till det överhuvudtaget går att träna på snö. Bäst att ge sig ut. Nu.

Inga kommentarer: