måndag, mars 11, 2013

Minus 16...och vår?

Höll på att frysa benen av oss under morgondagens cykeltur till skolan. Rosigt röd om kinder och näsa kom jag tillbaka hem en stund senare och kastade en snabb blick på termometern - minus 16!!! Inte konstigt att det varit så kallt inomhus på morgonen. Hämtade huttrandes in mer ved och fyllde på i öppna spisen. Tog katten i knät, hoppade in i en filt och blev sittandes framför den knastrande brasan en stund. Härlig start på en måndagsmorgon.

När tvätten hamnat i maskinen inledde jag, kylan till trots, operation städa undan vintern. Har nu packat ned vinterskor, jackor, mössor och vantar på längden och tvären och förvånas över hur mycket kläder 2 vuxna och 2 barn egentligen kan förfoga över. Skönt att få undan skiten. Hoppas slippa plocka fram det  på mycket länge. Får mig plötsligt att tänka på Spanien. Där behövde vi inga vinterkläder...

Efter att ha gott loss ett varv i huset med fokus på slänga och röj, fick jag plötsligt ingivelsen att göra det  mest vårlika jag kunde komma på. Att väcka pelargonierna till liv. Ner i källaren, fram med de ljustörstande liken och så en rejäl omgång med sekatör och handgemäng. Och voilá - nu prunkar grönskan i lusthuset! Nu blir det till att plåga dem i någon vecka utan vatten, sedan sakta, sakta hjälpa dem till nytt liv och en förhoppningsvis lång och blomrik sommar.


Så, alla minusgrader till trots - nu är det faktiskt VÅR!

Inga kommentarer: