torsdag, mars 14, 2013

Totalt misslyckat projekt

Så stod man där hos färghandlaren och skulle välja tapet till sovrummet. Efter 11 år i huset kändes det som om det var läge för förnyelse, även om behovet i sanningens namn inte var direkt överhängande... Hur som helst. Tyckte jag hittade en fantastisk tapet. Fint mönstrad med lite pärlemorlik botten. Svindyr förstås, men eftersom det bara var en vägg som skulle tapetseras lade jag ingen större vikt vid prislappen. Ingen alls faktiskt. Martin lika oengagerad som vanligt: Ja, ja, det blir nog bra. Ta den du tycker...

Och det gjorde jag. Tapeten kom för ett par veckor sedan. Har sedan dess målat om övriga väggar och spikat pärlspont som sänggavel. Haft tankar på att tapetsera säkert 10 gånger, men av lika många anledningar valt att skjuta det på framtiden. Oftast på grund av att verktygen varit på utflykt till stugan och inte hittat hem igen. Men så fanns då allt hemma idag. Solen sken och lusten liksom bara föll på mig. Sanna, min bästa tapetserarkollega, kom lämpligt hem från skolan samtidigt som jag skulle till att påbörja arbetet. Satte upp första vården. Och så den andra. Klippte till den tredje. Beskådade väggen och... REV NER ALLT!!!

Färgskalan blev, i vårsolens sken, alldeles för gräll, och samtidigt mesig, för min smak, stilen helt fel och absolut inte min. Du kan väl testa i några dagar, försökte Sanna. Men icke. Ner med skiten bara. Låter jag den sitta får jag ju dessutom ett helvete med att måla över detta, av någon anledning plötsligt hemska mönster. Får ta mig till färghandlaren igen och välja något nytt. Behöver knappast invänta att Martin har tid att följa med. Tänker återgå till mina trygga basfärger blått och vitt. Utflykten till en annan färgskala var ett fett MISSTAG.

Är i alla fall oerhört NÖJD över mitt beslut. Hade inte sovit en blund där inne i detta virrvarr. Får väl se när tapetserarlusten faller på nästa gång, men i ärlighetens namn står sängen ganska bra där den gör. Mitt i rummet.

...blått och vitt... det kommer förstås kräva nya gardiner, nytt överkast, nya garderobsfronter och nya kuddar... och några timmar på Stoff och Stil. Det ser jag sannerligen fram emot! Och du Martin - det kommer visst att kosta lite mer än den där dryga tusenlappen jag först snackade om...

5 kommentarer:

Camilla sa...

Ha,ha du är för rolig. Tänk om man hade en man som inte brydde sig som Martin. Min gubbe har synpunkter på det mesta. Fast nu till nya huset har jag fått ganska fria händer. Kors i taken. Du kunde väl lagt ut lite bilder innan du rev ner det? Skulle gärna vilja se lite bilder från stugan också. Måste verkligen ta oss en sväng dit i sommar. Kram på dig vännen. /Camilla

Angelica sa...

Jag hade varit glad om han brydde sig... :=

Camilla sa...

Han litar på din goda smak :))
Kram
Camilla

MOLLES BLOGG sa...

Hade gärna sett denna omtalade tapet!
Vilket märke och vad heter den?

Hoppas du blir nöjd till slut!
Kramisar

MOLLES BLOGG sa...

Hade gärna sett denna omtalade tapet!
Vilket märke och vad heter den?

Hoppas du blir nöjd till slut!
Kramisar