torsdag, mars 28, 2013

Stugkök

Igår var dagen som stugan nästan blev klar invändigt! Ja, ni läste faktiskt rätt!!!

Det vi tänker göra före sommaren (tror vi!) är att 

1. lägga silikonfog längst ned utmed kaklet i köket
2. lägga fästmassa under det marockanska klinkergolvet vid eldstäderna
3. fixa hyllor i den platsbyggda skjutgarderoben i hallen
4. stryka ett par mindre ytskikt och garderobsdörrar med en sista omgång vit färg
5. ge oss ut på jakt efter och installera en eller två nya kaminer
6. fästa en plattlist i taket på loftet och i mötet mot akustiktaket
7. byta ut en vanlig strömbrytare mot en dimmer

Beräknad tidsåtgång totalt: Punkt 1-4 och 6 klarar jag själv på gissningsvis 10-12 timmar. Kaminerna hoppas jag bara ska ramla över mig tillsammans med en välvillig installatör och punkt 7 hoppas jag få åtgärdat när det blir inflyttningsfest!

Tja - det ska nog vara allt! Invändigt...

Punkt 5 är förmodligen inget vi kommer att prioritera före semestern, men väl till hösten. Utvändigt kommer vi väl jobba på utifrån hur kraften och lusten kommer att falla på, men vår tanke är att under året

1. anlägga grusgång och övergångar till altaner/trappor
2. sätta upp räcken där altanen är som högst och fallrisken som störst
3. smådutta, snickra och fixa där huset utvändigt kräver till följd av åverkan under byggtiden

Beräknad tidsåtgång: Vill helst inte tänka på det...

Därutöver drömmer jag om

1. fler blommande buskar och rabatter
2. blåmålade spaljéer och en härlig grillplats
3. färdigkluven ved i vedhögen...

Beräknad tidsåtgång: Mamma och pappa - när var det ni kunde komma?! 

Innan sommaren kommer tänker jag dessutom färdigställa projekt gäststuga genom att

1. spika fast golvlisten
2. inhandla, kapa och sätta upp kvarvarande fönsterfoder
3. göra en härlig vårstädning

Beräknad tidsåtgång: 2-3 timmar

Ja, det är sannerligen som snickaren sa igår: Det börjar se oroväckande klart ut... Gissar att han känner mig allt för väl och vet att jag gillar nya projekt!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Go girl! Kul att se lite fler bilder från stugan. Hoppas vi får tillfälle att besöka er där snart. Kram på dig vännen

Camilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frida J sa...

Heja dej!!! Nu är jag liksom inte gravid längre utan hjälper gääärna till. :-) kram