måndag, mars 11, 2013

Västgötaloppet Sprint Mini Tour, 9-10 mars

I fantastiskt vinterväder, om än med lite väl kalla nordanvindar, avgjordes i helgen Västgötaloppet Spring Mini Tour. Så snart David hörde talas om tävlingen ville han till varje pris dit. Själv kände jag mig mindre övertygad, eftersom jag visste att hela ansvaret skulle hamna på mig (Martin är som vanligt borta med jobbet...sliter hårt med golf i Alicante...) och dessutom misstänkte att snökvalitet etc inte skulle vara av bästa sort så här sent på säsongen. Jag lät mig i alla fall övertalas och så snart bilen rullat från Nödinge lördag morgon strax före 8 kändes beslutet helrätt. Strålande sol, ett par minusgrader, ja - det var en underbar morgon. När vi kom till Ulricehamn möttes vi av lika härligt väder, men hu vad det blåste snålt där uppe på höjden. Men vad gjorde det när arrangören bjöd på bästa tänkbara underlag! Har inte sett så fint spårsystem någonstans under hela vintern! På fullt allvar. Dagen till ära hade man iordningsställt en fantastisk skicrossbana. Började med slalom uppför en backe, därefter en lite trixig nedfart med fartgupp, en snäv högerkurva och en ganska rejäl klättring upp innan det på nytt bar utför i en våglik nedfart. Ny snäv högerkurva och ett stycke skatekörning uppför och nedför innan det bar av in i nästa hinderpark, under portaler och hopp över stavar som låg på marken. Därefter ned i orgeltramp (växelvis grunt/djupt spår för växelvis höger respektive vänster skida) och så avslutningsvis ett "vanligt" upplopp.

David hade otur att gå ut som trea i startfältet och tyvärr hade tidigare åldersgruppen inte hunnit så långt i banan då. Fick köra om 3 småknattar och ta onödigt långa vägar uppför, vilket gjorde att han förlorade  många värdefulla sekunder. Han var hur som helst supernöjd med sitt lopp och slutade denna dag lycklig sexa. Hade han startat senare och sluppit blåbären hade det räckt till en 3:e plats, men inget att hänga läpp för. En eloge till arrangören denna dag som gav fina priser till alla som ställde upp - extra kul för de barn som just nu inte riktigt klarar sig upp på pallen.

Deltävling 2 gick av stapeln i Borås på söndag morgon. Fick åka hemifrån ännu tidigare än på lördagen för att hinna provköra banan. Om miljön i Ulricehamn var perfekt, så finner jag inte nog med superlativer för Borås Stadion igår. Trots att jag inte själv stod på skidorna, så kände jag att jag genom Davids framfart upplevde mina drömmars lopp. Vallarteamet (mamma) hade naturligtvis tillgodosett den unge herrens önskemål om att köra ovallat. Blått glid hade putsats in med frenesi och mellan varje heat under söndagen borstades det igen. Och igen. Och igen. Enkel vinst i prologen. Fullständigt överlägsen i kvartsfinalen. Krossade motståndet i semin, tog ett stavtag på hela det långa upploppet och vann ändå med minst 30 meter. Enkel vinst även i finalen och en lyckligare kille än jag sett på länge. Nu tror jag faktiskt på allvar att jag är en av de bästa i Sverige mamma, sammanfattade David i bilen på vägen hem. Namnen i startlistan tillhör de absolut bästa, inte bara i distriktet, utan i hela Västsverige, så det var absolut en skalp han knep igår.

Sammanlagt räckte de båda placeringarna till en total andra plats i Mini Touren. Vann utöver en fin pokal även en fin väska, så nu blir det till att möblera om i prisskåpet igen.

Grattis David - tack för att jag fått uppleva dessa båda fantastiska dagar tillsammans med dig! Eller som du själv uttryckte det igår kväll: Vilken perfekt helg vi haft!

På starten i Ulricehamn.

Prisutdelningen, lördag.

Individuell start i prologen, söndag. Borås stadion.

Finalheatet.

Prisutdelning sammanlagd placering, touren, söndag.

Firar segern som Per Elofsson - med kebabrulle. Kanske bästa priset, om ni frågar David!!!  


Hinderbanan, precis innan orgeltrampet, lördag.


Målgång, final, söndag.


Inga kommentarer: