onsdag, november 01, 2006

Vår resedagbok, del 10

Hej allihop,

Det var en efterlängtad helg som kom i fredags. En hel del jobb på kvällarna har hållit mig vaken långt in på nätterna och det tog ett tag innan jag kunde råda bot på detta. Botemedlet fick bli lite tända ljus i höstmörkret och 1 DVD med Sagan om Ringen var kväll (6 skivor). Då blev det enklare att somna!

Martin och Asse har under veckan planerat inför helgens utflykt till Volvo Masters och Valderrama – nyvunnet golffreak som jag är kände jag mig lockad att hänga på, men samtidigt hade jag mest lust att vara hemma, varva ner och bara ta det lugnt. Först var det meningen att de bara skulle dit på lördagen, men efter att ha blivit tjenis med Niclas Fasths pappa på banan och efter biljetter till Spike Bar i klubbhuset, så gick det inte hindra männen från att dra dit idag också. Tja, vänner – de där säljartaktarna hänger i – de där båda lyckas sälja in sig överallt och verkar inte sky några medel.

Lördagen tillbringade jag med Sanna och David. Först var vi nere vid havet och kikade på jättevågorna som piskade in över stranden. När de slog emot piren sprutade det upp vatten ca. 10-12 meter och det såg helt klart mäktigt ut. På eftermiddagen var vi på kurs, luffarslöjd, och tillverkade ljusstakar. Det var mysigt. Anna mötte upp med Ebba och Alva och sedan åkte vi med dem hem. Männen skulle handla med sig mat när de kom…. Middag klockan 20.30 i jättehungriga magar kändes gott. Lite vin till maten och jag somnade gott när vi kom hem vid 22.30-tiden.

Tidigt i morse gick Martin upp (han trodde att han försovit sig – men för en gångs skull kom han väl i tid!!!) för att åka iväg på dagens golftävling. Hörde hur han slamrade med matsäck i köket – fanns tydligen inget av intresse att äta på golfbanan, om de inte lyckades muta sig in på spelarlunchen… Ja – jag antar att han berättar hur det gick när han kommer hem ikväll!) Var flera mammor som skulle ta med sina barn på utflykt idag, men jag kände att jag ville ha en riktigt avslappnad dag, så jag gick ned till stranden men barnen efter lunch, trots heltäckande molntäcke, iklädde dem våtdräkt och badade. Det var drygt 20 grader i vattnet och säkert varmare än hittills (ja, det har varit riktigt kallt i vattnet) och Sanna och David hoppade bland vågorna i 1 ½ timme – första omgången. Efter lite sandlek var de i igen. Badtokiga. Solen kom fram, så det blev en riktigt skön eftermiddag.

I torsdags var jag med Martin på golfbanan igen. Riktigt kul. Nåja – inledningsvis i alla fall. Tyckte att allt gick toppenbra, men så kom det en svensk besser-wisser golfnisse och ställde upp på driving rangen bredvid oss, och tro mig – han kommenterade vartenda slag. ”Om du håller axlarna i lite rakare vinkel”, ”Om du spänner alla inre muskler”, ”Om du sjunker ned lite mer i knäna”… Ja, allt var säkert i all välmening, men efter ett tag blev jag riktigt förbannad på de där små golfbollarna, och stack iväg till putting-greenen istället. Där spöade jag Martin i putting-tävling och blev genast på bättre humör! Hmm – de borde nog anlägga några 3-håls banor just för mig – det hade nog varit lagom för en humörspelare som jag.

Sanna har haft en riktig temavecka i skolan. I tisdags var det sång och musik på schemat hela dagen, vilket avslutades med en FN-konsert på eftermiddagen. På onsdagen stod vatten- och mätexperiment på dagordningen, och torsdags var det teater, bild och slöjd, med jättefina alster som resultat.

Själv har jag haft en vecka full med jobb och spännande uppdrag. Har fått en spännande förfrågan på ett jobb som innebär ca 800 arbetstimmar, med kruxet att det måste utföras av en enda person under 1 ½ månad, dvs i runda tal dygnet runt i 33 dygn! Så, jag får se hur jag skall göra med det. Men – om jag ändå inte kan sova, så kan jag ju alltid jobba…

Nästa helg ordnar några kompisar Halloween-party uppe i ett hus i bergen, så i fredags var vi och inhandlade maskeradkläder. Det är värsta planeringen inför denna fest, så det skall bli riktigt kul, även om jag inte själv är något stort Halloween-fan. Men det här blir nog något utöver det vanliga om man skall tro festkommittén!

Ikväll skall jag försöka komma i säng tidigt. Det är mycket jobb som väntar måndag-tisdag, på onsdag är Sanna ledig från skolan, så då skall jag försöka vara helledig.

Denna vecka är det många tankar som gått hem – barnen har haft otrolig hemlängtan, Martin också, om än outtalad, och det har nog även smittat av sig på mig. Men – det blev bättre efter några telefonsamtal hem idag.

KRAMAR till er alla – ha en mysig höstlovsvecka!

Angelica o. co

Inga kommentarer: